Wednesday, June 3, 2015

Het menselijke



Het menselijke schuilt in de dingen waar we op afstuiven
in wat ons bij elkaar houdt
in wat ons verblindt.

Het menselijke zit deels verborgen in onze genen en ingewanden
deels in wat we snappen van ons bestaan
in wat het met ons doet.

Het menselijke doet ons vergeten dat alles eigenlijk heel raar is
dat we op doorreis zijn
door een verzonnen samenhang.

Het menselijke is de intieme draad die elk van ons spint
en die we tijd noemen, ik, of mijn leven
een serie losse foto’s die ik aaneenrijg als bij toverslag
als ik terugblik.

Maar het menselijke is ook wat morgen gebeurt en nu nog uit schimmen bestaat
de kar vol met vage plannen die op ons staat te wachten
met draaiende motor

Het menselijke zit tussen zinloosheid en joie de vivre in
tussen stoppen en doorlopen
een soort aarzeling maar zonder dat het zo voelt
een vloeiende maar broze beweging.

Het menselijke is alles ter discussie kunnen stellen
de vrijheid royaal tegemoet kunnen springen
zelfmoord plegen
zomaar een lied voor iemand gaan staan zingen.

Het menselijke is wat ons raakt
niet het cadeau maar de geste
de betrokkenheid van jullie bij mij
wat mij zin geeft om hier te blijven.

Het menselijke is de stroom gedachten die nergens heen gaat
die alleen maar ontspringt
en maar kronkelt.

Het menselijke is ook de stof waaruit we opgebouwd zijn
de combinatie van cellen die aan elkaar gehecht zijn
een samenraapsel van vlees, vloeistof en botten
dat lief voor iemand kan zijn.

Het menselijke kun je onder meer zien als je door de onverschilligheid heen prikt
als je verrast wordt door de levenslust van iemand
of door de seksualiteit die we ademen.

Het meest menselijke is misschien wat opborrelt als we de pijp uitgaan
als het menselijke weer verdwijnt
ineens.

No comments:

Post a Comment